круглый стол

Росія незаконно зайняла місце в Раді Безпеки ООН та зловживає привілейованим становищем. Розв’язані конфлікти на пострадянському просторі та неспровокована збройна агресія проти України вказують на відсутність миролюбності російської зовнішньої політики, що не відповідає ключовим принципам ООН. Про це говорили українські та іноземні експерти під час онлайн круглого столу, який провів Міжнародний центр перспективних досліджень.

Українські дипломати наполягають, що передача місця Радянського Союзу в Раді Безпеки ООН РФ відбулась з порушенням процедур лише на підставі листа президента РСФСР Бориса Єльцина, хоча Статутом організації передбачено голосування Генеральною Асамблеєю за рекомендацією Радбезу.

«Ані домовленість в Алмати у грудні 1991 р., яка не була ратифікована Парламентом України, ані думка Юридичного радника Секретаріату ООН не могла і не підміняє чинний Статут ООН», – зазначив в ході дискусії представник МЗС України в Одесі Сергій Орлов.

Він наголосив, що відповідно до Статуту ООН членами організації можуть стати лише миролюбні держави, а Російська Федерація, розв’язав війну проти України втратила право називатися такою тому не має знаходитися в ООН.

Потрапляння Російської Федерації до Ради Безпеки ООН є самою масштабною геополітичною аферою ХХ століття, а рішення щодо заміни таблички Радянського Союзу на РФ в Радбезі приймались в порушення багатьох статей Статуту ООН. До такого висновку приходить адвокат, співзасновник громадської організації «Громадський Хаб» Максим Баришніков. Він підкреслив, що, наприклад, рішення Міжнародного суду ООН, тлумачення якого запросив головуючий Генеральної Асамблеї ООН в 1991 році, приймалось по телефону, а оцінка головного юридичного радника Секретаріату ООН з питання передачі місця в Радбезі від СРСР Росії надавалась, посилаючись на публікацію в газеті «New York Times», а не на офіційні документи.

«По суті в 91-му році було відмовлено від дотримання будь-яких норм статуту ООН. Порушено статтю 4, 3 та 110 Статуту ООН. Російська Федерація ніколи не проходила процедуру, передбачену процедурними нормами ООН. Жодних слідів законності її перебування в організації немає», – відзначив Максим Баришніков.

За його словами, Україні необхідне визнання факту нелегітимності Росії в ООН на рівні національних парламентів та урядів країн-членів організації, після чого можлива практична реалізація ізоляції Росії в ООН.

Експерти вивчають декілька можливих варіантів розвитку подій довкола перебування РФ в ООН:

«китайський» – в 1961 році Генеральна Асамблея ООН простим голосуванням при не голосуванні постійного представника в Радбезі ООН (США) підтвердила право Китайської Народної Республіки право перебувати в структурах організації, оскільки в статті 23 Статуту значиться не КНР, а Китайська Республіка;

«югославський» – в 1992 році Рада Безпеки ООН видала рішення про необхідність проходження процедури прийняття всіх країн, які утворились в результаті розпаду Югославії;

«південноафриканський» – на початку 70-х років ХХ століття Генеральна Асамблея щорічно відмовлялась приймати повноваження делегації ПАР, чим до повалення уряду апартеїду не дозволяла державі приймати участь в роботі Генеральної Асамблеї.

Доктор міжнародного гуманітарного права, проректор Міжнародного Незалежного Університету Молдови (ULIM) Віталій Гамурарь також наголосив, що вигаданий виключно під Росію статус держави-продовжувача» не існує в міжнародному праві, а поняття континуітету відповідно до Віденських конвенцій може бути використано виключно щодо договорів, боргів, архівів та майна.

«В міжнародному праві не існує поняття правонаступності по відношенню до міжнародних організацій. Існує дві [Віденські, – ред.] конвенції 78 та 83 років, в яких мова йде про правонаступництво щодо договорів, боргів, архівів та майна. Процедура континуітету, яку застосували при передачі місця в ООН Російській Федерації, не має жодного юридичного підґрунтя та була виключно політичним рішенням», – заявив Віталій Гамурарь.

Експерти погодились, що, не зважаючи на консервативність міжнародного права та, власне, ООН, обговорення на міжнародному рівні питання легітимності перебування Росії в ООН має відбуватися, що може стати передумовою для виправлення допущених процесуальних процедур та притягнення Росії до відповідальності за скоєні злочини.

«Агресія Росії проти України поглибила кризу, в якій і так знаходилась Організація Об’єднаних націй. Рада Безпеки ООН виявилась повністю паралізована в питанні припинення розв’язаної Росією війни проти України. Однак, більша частина Генеральної Асамблеї ООН підтримує Україну. Вирішення протиріч та проблем в ООН стане можливим за сукупністю певних факторів на наступному етапі еволюції ООН», – заявив директор інституту регіональних та міжнародних досліджень (Республіка Болгарія), доцент Софійського університету ім.Св.Климента Охридського Огнян Мінчев.

В свою чергу, кандидат юридичних наук, доцент НУ «Одеська юридична академія» Владислав Дронов підкреслив, що засновники ООН передбачили привілейований статус для п’яти потужних країн світу як важіль стримування, а не інструмент блокування ініціатив, направлених на припинення збройної агресії, як це робить Російська Федерація.

 

 

Світ