Як вже повідомляв «Топор», голова Ізмаїльської районної військової адміністрації Родіон Абашев, начальниця відділу освіти, охорони здоров’я, культури та спорту РВА Марина Деной, міський голова Ренійської громади Ігор Плєхов, його перша заступниця Людмила Чакир та начальниця Ренійського міського відділу освіти Лілія Бондаренко відвідали Ренійську опорну школу, де зустрілися з батьками учнів та відповіли на їхні численні запитання.

Представники батьківської спільноти, що й слід було очікувати, насамперед цікавилися особливостями освітнього процесу у 2022-2023 навчальному році та забезпеченням безпеки своїх дітей в умовах воєнного часу. Саме ці теми лунали у переважній більшості питань, які були поставлені перед районними та міськими чиновниками.

Для початку необхідно зазначити, що в новому навчальному році буде чітко розмежовано онлайн-навчання та дистанційне навчання. Для багатьох батьків це стало сюрпризом, і деякі навіть заявили, що їх позбавили права вибору (мається на увазі можливість вибрати форму освітнього процесу у школах). Опитування показали, що понад 70% батьків учнів, побоюючись за життя та здоров’я своїх дітей у разі бойових дій, виступають за дистанційне навчання у тому режимі, який існував у періоди карантину внаслідок пандемії коронавірусу. Однак, як пояснили освітяни, це були не дистанційні заняття, а уроки з використанням дистанційних технологій (онлайн-навчання).

Не влазячи в нетрі освітньої практики та законодавчих норм, що регулюють цю практику, слід підкреслити, що онлайн-навчання – це переважно вимушена форма, яка значною мірою застосовує прийоми та методи очного навчання. Водночас в умовах воєнного стану дистанційне навчання передбачено насамперед для тих учнів, хто фізично не може відвідувати школу, – чи то біженці, які виїхали за кордон, внутрішньо переміщені особи чи діти, що мешкають у зонах бойових дій. Причому для навчання у дистанційному режимі потрібні заяви (у тому числі в електронному вигляді) зацікавлених сімей.

Зазначимо також, що у дистанційного навчання є свої нормативи. Наприклад, для учнів початкових класів передбачено лише 10 годин занять на тиждень, для 5-9 класів – 14 годин, для 10-11 класів – 16 годин. Не дивно, що деяких батьків не влаштовують такі обмеження (заради справедливості додамо, що станом на 15 серпня ц.р. на всю опорну школу було лише 13 заяв про дистанційне навчання – Прим. авт.). Крім того, дистанційні уроки можуть проводити різні педагоги, включаючи тих, хто не пов’язаний з конкретним класом і навіть з конкретною школою – вчитель може виходити на зв’язок з учнями з іншого регіону України та навіть з іншої держави. З одного боку, це неминуче призведе до фактичного скорочення шкільної програми, але з іншого, як наголосила директорка Ренійської опорної школи Євгенія Кічук, предмети будуть пропорційно представлені у дистанційному форматі.

Чому ж за дистанційної форми навчання ніхто не гарантує, що діти займатимуться лише зі «своїми» вчителями? Справа в тому, що це залежить від навантаження того чи іншого педагога, і якщо навантаження велике, то воно просто не дозволить вчителю одночасно проводити і онлайн-уроки, і дистанційні заняття.

Ще однією альтернативною формою освітнього процесу є сімейна форма. Вона полягає у тому, що батьки самостійно займаються організацією навчання своєї дитини. При цьому, зокрема, учень повинен лише 4 рази протягом навчального року складати контрольні роботи з предметів, що становлять шкільну програму.

У ході зустрічі порушувалося й питання освітнього процесу в осінньо-зимовий період. Органи влади усіх рівнів вже неодноразово заявляли про те, що майбутній опалювальний сезон буде для України одним із найскладніших за останні десятиліття. Не виключено, що органи місцевого самоврядування не скрізь та не завжди зможуть у повному обсязі профінансувати витрати на енергоносії для бюджетних установ, у тому числі навчальних закладів. У такій ситуації, за словами начальниці відділу освіти, охорони здоров’я, культури та спорту Ізмаїльської РВА Марини Деной, розглядається можливість суттєвого збільшення тривалості зимових канікул за рахунок скасування осінніх та весняних канікул. Імовірно також, що у холодний період школи повністю перейдуть на онлайн-навчання.

Як вже згадувалося вище, батьків особливо хвилюють питання безпеки дітей, і насамперед під час повітряної тривоги. У процесі спілкування з представниками районної військової адміністрації та міськради докладно обговорювалися всілякі аспекти цієї теми – аж до того, чи можна не лякати дітей гучними сиренами. Переселенці, які приїхали в Рені з районів бойових дій і пережили жахи війни, зізналися, що діти дуже бояться звуків повітряної тривоги. У зв’язку з цим надійшла пропозиція замінити сирени більш звичним сигналом трьох коротких дзвінків (традиційне внутрішнє шкільне оповіщення про надзвичайну ситуацію).

Батьки отримали досить розгорнуті відповіді на свої запитання. Зокрема, за словами начальниці Ренійського міського відділу освіти Лілії Бондаренко, усі моделі поведінки учнів у разі небезпеки, включаючи заходи щодо евакуації, відпрацьовуватимуться на тренувальних навчаннях за участю педагогів та технічних працівників шкіл.

Додамо, що батькам, і в першу чергу батькам учнів початкових класів, рекомендовано супроводжувати дітей до школи та зі школи. Ренійський міський голова Ігор Плєхов зі свого боку обіцяв вирішити проблему доставки учнів другої філії опорної школи (колишня школа №5) до основної будівлі навчального закладу. Як вже повідомляло наше видання, у філії немає власного укриття, тож діти з «п’ятої школи» займатимуться в опорній школі. Проте між ними – велика відстань. З огляду на цю обставину міський голова запевнив, що учнів філії доставлятиме до місця навчання шкільний автобус.