Як вже повідомляв «Топор», нещодавно відновився рух вантажних поїздів відремонтованою ширококолійною залізницею (1520 мм), що проходить від міста Рені (Одеська область) через село Джурджулешти (Молдова) до румунського міста Галац.
Ремонт магістралі профінансувала Румунія, вартість робіт становила 1 млн 289 тис. румунських леїв. Здійснення цього проекту завершилося на місяць раніше, ніж планувалося. Використання залізничної ділянки Рені – Галац дозволить покращити транспортно-логістичні можливості України, Молдови та Румунії на цьому напрямі, зокрема збільшити обсяги експорту українського зерна через порт Галац. Крім того, тим самим створюються сприятливіші умови для доставки вантажів на промислові підприємства Галаца, включаючи найбільший у Румунії металургійний комбінат.
«Ця залізнична лінія дозволить перевозити товари в Україну та з України через Молдову та порт Галац. Цей дунайський порт нарівні з чорноморським портом Констанца стане одним із ключових пунктів транспортування сировини та товарів у регіоні», — зазначив міністр транспорту Румунії Сорин Гриндяну.
Залізнична гілка Джурджулешти – Галац має «суміщену» колію – тут одночасно прокладено рейки як для європейського шляху 1435 мм, так і для широкого 1520 мм, який використовується в Україні, Молдові та інших пострадянських країнах. Але, незважаючи на те, що ширококолійна магістраль заходить на територію Румунії безпосередньо від станції Рені, активна експлуатація цього логістичного вузла для потреб зовнішньої торгівлі України можлива за умови транзиту вантажів через північну Молдову – із заходом поїздів із України або через Могилів-Подільський, або через Кам’янець-Подільський чи Чернівці. Дві інші залізниці до Молдови, що проходять від станцій Слобідка та Роздільна на Одещині, йдуть транзитом через Придністров’я, тому зараз не можуть бути використані.
Нагадаємо, що наприкінці червня ц.р. АТ «Укрзалізниця» та ДП «Залізниця Молдови» протестували рух поїзда з Могильова-Подільського до Рені (з використанням українського локомотива) територією Молдови. Новий маршрут показав добрий результат, після чого керівництво «Укрзалізниці» заявило про можливість довести кількість українських вантажних транзитних поїздів цим шляхом до восьми пар на добу.
З питанням, як модернізація лінії Рені – Галац вплине на вантажопотоки між Україною, Молдовою та Румунією, ми звернулися до начальника залізничної станції Рені Валентини Лукасевич.
«На українській території ремонтні роботи не проводились – це повністю румунський проект. Румунія відновила залізничну гілку, яка не експлуатувалася кілька років. Тобто рух поїздів на цій ділянці відбувався і раніше, але зараз румуни відремонтували широку колію на зерновий комплекс у Галацькому порту, щоб збільшити обсяги перевалки зерна. Насамперед це пов’язано з експортом українських зернових вантажів, які, зокрема, проходять через станцію Рені, — сказала Валентина В’ячеславівна. — До війни наша станція переважно приймала зерно з Молдови – для подальшої переробки в Ренійському порту. Проте зараз порт Рені цілком завантажений експортним українським зерном, і молдавські зернові вантажі до нас поки що не йдуть. Я не називатиму нинішні обсяги перевезень українського зерна залізницею. Скажу лише, що станція Рені справляється із сьогоднішнім вантажопотоком».
У розмові з Валентиною Лукасевич ми також торкнулися такої актуальної теми, як перспективи збільшення пропускної спроможності залізниць України з урахуванням різкого зростання експортних потреб нашої країни. Якщо говорити конкретно про станцію Рені, слід нагадати, що у 90-ті роки минулого століття вона особливо постраждала від скорочення залізничних перевезень. Обсяги транспортування вантажів через Ренійський залізничний вузол впали настільки, що він виявився майже незатребуваним, фактично перетворившись на глуху околицю. Процес катастрофічної деградації станції Рені призвів до масштабного демонтажу залізничних колій. Ніхто навіть не думав про те, що на цьому напрямку колись знову з’являться серйозні вантажопотоки. І ось вони з’явилися. Відповідно, логічно припустити, що виникає питання відновлення потужностей залізничного вузла.
Проте Валентина В’ячеславівна не стала докладно коментувати цю тему. “Наразі таке питання не розглядається”, — зізналася наша співрозмовниця.
Кореспондент «Топора» принагідно поцікавився думкою Валентини Лукасевич з приводу того, наскільки ефективним може бути оголошене українською владою відновлення залізничної гілки Бессарабська (Молдова) – Березино (Україна). Чи приведе здійснення цього проекту до економічного пожвавлення транспортного комплексу Ренійської громади?
«Станція Рені та Ренійський порт нічого не отримають від відновлення руху поїздів залізницею Бессарабська – Березино. Ця гілка потрібна насамперед для того, щоб направити додаткові вантажі через Арциз до порту Ізмаїл», — відповіла Валентина Лукасевич.
Андрій ПОТИЛІКО
На фото: Залізничний вокзал станції Рені; порт Галац
27 жовтня 2024 року Болгарія провела сьомі за три роки позачергові парламентські вибори, намагаючись подолати тривалу політичну кризу. Результати останнього голосування демонструють відсутність чітких перспектив до формування стабільного уряду більшості та появу певної фрагментації політичного ландшафту Болгарії на політичні сили з малочисельним представленням в законодавчому органі країни, проводить аналіз експерт ГО “Лабораторія досліджень та інформаційного аналізу” Михайло Панайотов.