У Ренійській територіальній громаді завершила свою роботу міська комісія з приймання закладів освіти та шкільних укриттів (бомбосховищ) до нового навчального року. На прохання нашого кореспондента підсумки перевірки прокоментував заступник міського голови Ренійської ТГ Іван Стадников.
«Звісно, насамперед ми перевіряли готовність укриттів у школах та дитячих садках. І я хочу зняти капелюх перед міським відділом освіти, перед педагогічними колективами та технічним персоналом – вони провели воістину колосальну роботу з підготовки навчальних закладів до умов воєнного часу, і особливо щодо приведення до ладу підвальних приміщень для розміщення укриттів, – каже Іван Олексійович. – Що гріха таїти: стан шкільних підвалів ніколи не був пріоритетом для органів управління освітою та керівництва шкіл. Протягом багатьох десятиліть підвали були буквально завалені всіляким мотлохом. Там складувалося все, що вже стало непридатним, але не могло бути списано з якихось формальних причин, – була така бюрократична «хвороба» в радянські та пострадянські часи, що зберіглася донині. Старі меблі та стенди, скло, будівельне сміття та багато іншого просто «ховалося» у підвалах – аж до піску, який треба було прибрати зі шкільного двору за принципом «а раптом ще знадобиться». Десь була вогкість, десь протікали труби і таке інше. Загалом, у підвалах відбувався жах. І все це треба було терміново розгрібати, вичищати і приводити до ладу…
Спочатку виконком міськради створив комісію, яка провела первісне обстеження всіх будівель та споруд на предмет їх можливого використання як укриття. Комісія зробила висновки, склала дефектні акти, визначила потреби того чи іншого навчального закладу в ресурсах та матеріалах, необхідних для облаштування укриттів, та передала всю інформацію до відділа освіти. У результаті відділ освіти кожній школі профінансував придбання будівельних та інших матеріалів для підготовки сховищ. Сьогодні це неймовірно важко: як відомо, у період воєнного стану діє низка бюджетних обмежень, Держказначейство перш за все пропускає платежі на потреби оборони. Проте кошти вдалося виділити, а вже далі до роботи підключилися колективи шкіл та дитячих садків, техперсонал, у деяких випадках залучалися батьки учнів. В підсумку, як я вже сказав, було зроблено величезну роботу з очищення підвалів та приведення їх у належний стан: проведено побілку, фарбування, ремонтні та технічні роботи. Багато шкіл підійшли до цього з креативом. У сховищах з’явилися освітлення, вода, туалети і так далі, були встановлені парти та стільці, забезпечені нехай і мінімальні, але все ж таки зручності для вчителів та дітей (міський голова Ігор Плєхов на своїй сторінці в соціальній мережі Facebook зазначив, що укриття також забезпечені медикаментами та харчовими продуктами тривалого зберігання – Прим. авт.). Все зроблено виходячи з того, що освітній процес розпочнеться в очному режимі, хоча деякі деталі формату навчання й досі залишаються під сумнівом. Як би там не було, у школах та дошкільних закладах всі сховища прийняті, пролунали лише дрібні зауваження.
Хочу наголосити, що тут тверду принциповість виявили як Ізмаїльська районна військова адміністрація, так і Ренійська міськрада. І, якщо чесно, я навіть не очікував, що наша педагогічна та батьківська спільнота настільки відповідально підійде до вирішення питання облаштування укриттів. Особисто для мене найважливішим показником виконаної роботи стала висока оцінка одного з членів нашої комісії – співробітника ДСНС із Донбасу. Він пережив кілька обстрілів та бомбардувань, тобто може оцінювати безпекові заходи з погляду практики, випробуваної та перевіреної на власній шкурі, як то кажуть. Так от він сказав, що початковий стан шкільних підвалів і нинішній рівень їхньої готовності – це небо і земля. Він зізнався, що навіть за умов Донбасу, де обстрілами вже давно нікого не здивуєш, місцеві органи влади та школи навряд чи змогли б виконати подібний обсяг роботи за такий короткий час».
Разом з тим, за словами Івана Стадникова, не скрізь є можливість облаштувати сховище. Наприклад, у школі села Нагірне немає підвалу, тому прийнято рішення використовувати укриття місцевого дитячого садка, тим більше що він заповнений дітьми значно нижче за норматив. А оскільки укриття знаходиться досить далеко від школи, в садку обладнано кілька класних кімнат для шкільних занять на випадок екстреної потреби.
Чи існують інші способи вирішення проблеми відсутності підвальних приміщень у закладах освіти? Як зазначив заступник міського голови, рекомендаціями Держслужби з надзвичайних ситуацій передбачено варіант «двох глухих стін». Найчастіше до цієї категорії приміщень належать коридори без вікон, де також допускається розміщення дітей під час ракетних ударів, обстрілів або бомбардування. Зокрема, таке укриття діятиме у міській школі №2. Крім того, підвалів немає у школі №4 та колишній школі №5, яка сьогодні є однією з двох філій опорної школи. Учні цих навчальних закладів навчатимуться в інших школах, щоб мати можливість сховатися в укритті.
«Зараз Ренійський відділ освіти закінчує розробку графіка занять, – продовжує Іван Стадников. – Але вже зараз можна однозначно стверджувати, що всі школи громади працюватимуть у дві зміни. Насамперед це зумовлено тим, що діють норми розміщення учнів та педагогів в укриттях. Якщо всі класи займатимуться у школі одночасно, то у разі повітряної тривоги вони не зможуть розташуватись у сховищі з дотриманням вимог безпеки. Таким чином, навчання у дві зміни дозволяє вирішити це питання».
Коментуючи перспективи майбутнього навчального року, Іван Олексійович відверто заявив, що на сьогодні ще немає остаточної визначеності щодо формату освітнього процесу.
«Міністерство освіти та науки ухвалило рішення, що в тих регіонах України, де йдуть бойові дії, а також у 30-кілометровій зоні від лінії фронту заняття у школах однозначно відбуватимуться у режимі онлайн. Що ж до інших регіонів, то розглядаються різні варіанти змішаної системи навчання, тобто очних та дистанційних занять. Я думаю, що остаточне рішення ухвалюватимуть не місцеві відділи освіти, а міністерство та обласний департамент освіти та науки. Але, вочевидь, вони враховуватимуть специфіку кожної громади», – резюмував Іван Стадников.
Додамо, що 16 серпня голова Ізмаїльської районної військової адміністрації Родіон Абашев, начальник відділу освіти, охорони здоров’я, культури та спорту РВА Марина Деной, міський голова Ренійської громади Ігор Плєхов, його перша заступниця Людмила Чакир та начальниця Ренійського міського відділу освіти Лілія Бондаренко відвідали Ренійську опорну школу, де зустрілися з батьками учнів та відповіли на їхні численні запитання. Докладніше про це ми розповімо у наступній публікації.
Андрій ПОТИЛІКО, фото автора
НА СВІТЛИНАХ: Так сьогодні виглядає укриття Ренійської опорної школи