Незважаючи на воєнні дії, туристична галузь України не зупинила свою діяльність, хоча її формат кардинально змінився. Вже з перших днів воєнних дій більшість українських туристичних компаній переформатували свою роботу, переключившись на волонтерство та допомогу військовим.
Починаючи з травня-червня, туристичні компанії потроху стали відновлювати свою безпосередню діяльність. В умовах закритого для польотів (але не для ракет!) українського неба оператори формують закордонні тури з вильотом з аеропортів найближчих країн. Також наголошується на внутрішній туризм у безпечні регіони країни – Західну та Центральну Україну.
За визнанням багатьох туроператорів, однією з причин поновлення роботи стало бажання й надалі допомагати українській армії, а для цього потрібні кошти.
Тим більше, що життя бере своє, і все більше українців планують відновити свої сили та нерви на відпочинку, хоча б на кілька тижнів постаравшись забути про сирени повітряної тривоги та ракетні атаки.
Як експерти виступили представники дипломатичного корпусу, державні службовці, економісти, соціологи, представники туристичної галузі, журналісти та волонтери. З тисячі великих та маленьких туристичних компаній, що працюють в Україні, на першому етапі було відібрано сотню, а на другому – 50 найкращих компаній .
Дане дослідження є внеском рейтингового агентства «ElitExpert» та Міжнародного експертного клубу у вітчизняний бізнес з метою підтримки найбільш гідних представників туристичної галузі, залучення до них нових клієнтів, у тому числі закордонних, а також розширення можливості компаній у сфері їхньої волонтерської та благодійної діяльності.
Зазначимо, що серед учасників рейтингу розташовуються як туроператори-гіганти з багатомільйонним оборотом, так і маленькі туристичні агенції, де працює до десятка людей. Цей мікс не випадковий, оскільки експерти оцінювали не масштаби, а стійкість та гуманітарну діяльність компаній туристичного бізнесу у найважчий для країни час.
Найчастіше маленькі турагентства, які зуміли зберегти робочий штат, що займаються волонтерством і віддають частину свого заробітку на потреби ЗСУ, виявилися набагато стійкішими, ніж масові туроператори, які «заморозили» свою роботу і чекають, ніж усе закінчиться.
Критеріями оцінки діяльності туристичних компаній стали три чинники. Це збереження (по можливості) обсягів своєї діяльності; збереження робочих місць; а також волонтерство – допомога державі та ЗСУ.
Таким чином, підсумковий рейтинг став маркером і підтримкою тих туристичних компаній, що найбільш гідно впоралися із найскладнішим викликом, який став перед галуззю за весь час незалежності країни.
На першому місці з великим відривом від конкурентів опинився туроператор Join UP!, який раніше займав лідируючі позиції на туристичному ринку України.
Компанія гідно зустріла проблеми, спричинені повномасштабною війною. Після 24 лютого багато співробітників компанії приєдналися до ЗСУ, тероборони і навіть створили власний добровільний загін оборони «Skyбат». Також спільно з низкою ресторанів у найгарячіші дні штурму Києва компанія організувала приготування їжі для захисників міста.
Крім того, оператор запустив програму «Як вдома» для українців, які тимчасово виїхали з країни, і домовлявся про їх проживання за спеціальними цінами в готелях та апартаментах Чорногорії, Іспанії та Грузії.
Незважаючи на війну, компанія розвиває свій бізнес, розширюючи мережу у Європі. У квітні розпочала роботу компанія «Join UP! Baltic» з турами до Туреччини, Чорногорії, Албанії та Греції з Прибалтійських країн, а в травні відкрився продаж турів з Казахстану та Молдови. Ближче до зими компанія анонсувала тури з країн Балтії до Єгипту, Занзібару та Шрі-Ланки.
Величезний плюс туроператора в тому, що всі польоти з Європи компанія виконує літаками власної авіакомпанії SkyUp під сертифікатами авіакомпаній-партнерів. Великий успіх туроператора полягав у тому, що всі літаки компанії (за винятком одного в Києві) на момент закриття українського неба перебували за кордоном. Тому прямо зараз SkyUp, маючи величезну перевагу у вигляді повітряного флоту, що діє, створює дочірню компанію на Мальті і стає повноцінною європейською компанією, яка літатиме між країнами ЄС. І, звичайно, саме туроператор Join UP! буде основним клієнтом SkyUp Europe.
На другому місці розташувався туроператор Coral Travel , який входить до великої міжнародної структури OTI Holding. З перших днів війни офіси компанії у різних регіонах України були перепрофільовані та почали використовувати свої ресурси для волонтерства.
Взявши нетривалу паузу після початку вторгнення, вже навесні компанія відновила туристичну діяльність та підготувала кілька нових турів та напрямків. Нещодавно спільно з партнерами Coral Travel Poland оператор запропонував українським туристам нову послугу – бронювання пакетних турів з вильотом з Польщі. Станом на липень доступні тури з Варшави до Туреччини, Єгипту, Греції та Іспанії, а також з Жешува до Анталії.
Третє місце – у туроператора Alf. Це масовий туроператор, який у довоєнний час був одним із лідерів адріатичних маршрутів. Компанія продовжила свою роботу і під час війни, зумівши зберегти свій колектив, а навесні почала активно розвивати автобусні напрямки. Зараз у пріоритетах туроператора – десятки літніх «пляжних» турів до Албанії, Болгарії, Туреччини, Хорватії та Чорногорії.
До того ж компанія дуже активна в соціальних мережах і веде жваве листування з українцями, максимально широко висвітлюючи свою діяльність – як у питаннях нових маршрутів, так і у допомозі ЗСУ та благодійним фондам, які допомагають українцям, які залишилися без даху над головою під час війни.
Четверте місце у великого міжнародного туристичного оператора Tez Tour . В останні роки компанія традиційно входила до списків лідерів за низкою напрямків, зокрема, Єгиптом, Туреччиною, Грецією, Італією, Іспанією, ОАЕ. Наразі компанія працює віддалено – продає тури по всьому світу з вильотом із найближчих до України закордонних аеропортів: із молдавського Кишинева, польської Варшави, угорського Будапешта та багатьох інших.
Також компанія допомагає волонтерам та надає допомогу захисникам країни, а деякі співробітники й самі взяли до рук зброю, щоб обороняти свою країну.
П’яту позицію зайняла компанія Eurotrips (Київ) . Цей туроператор є безумовним лідером у сегменті авторського молодіжного туризму. Основні напрямки: Центральна Європа, Італія, Іспанія, Франція, Чехія.
У перший місяць війни діяльність туроператора набула волонтерського характеру – було організовано евакуаційні рейси з Києва, Дніпра, Львова та Одеси до країн найближчого зарубіжжя. Крім цього, гордістю компанії є екстрена евакуація 1500 осіб із прифронтового Краматорська до міст Німеччини.
У компанії зазначають, що їм вдалося зберегти на 90% робочі місця, а до кінця літа планується вихід на початкові 100% команди.
Цього літа компанія пропонує виїзди з України та Польщі, а в планах – відновлення авторських турів Європою та Азією. Крім того, компанія зазначає, що 20% від доходів вони спрямовують на потреби ЗСУ та благодійні фонди.
На шостому рядку розташувався львівський туроператор «Відвідай», найкраща турфірма України 2020 та 2021 років за результатами конкурсу Ukraine Tourism Awards.
Вже на третій день війни компанія перетворила свій головний офіс на волонтерський центр. Співробітники плели маскувальні сітки, сушили овочі та фрукти для фронту та допомагали людям евакуюватися за кордон.
У травні компанія, зберігши свій колектив, відновила основну діяльність та вже обслужила понад 5000 туристів. Загалом, за твердженням керівництва, діяльність компанії відновилася приблизно на 50-60%, проте пріоритет зараз має внутрішній туризм: екскурсії та тури Карпатами.
Більше того, туроператор офіційно заявляє, що 50% прибутку компанія виділяє на потреби ЗСУ – і це найбільший показник у нашому рейтингу, який заслуговує на всіляку повагу.
Сьоме місце у туроператора TPG (Travel Professional Group) . Це масовий туроператор, який входить до списків лідерів за низкою напрямків, зокрема Єгиптом, ОАЕ, Шрі-Ланкою, Таїландом, Кіпром, Чехією, Іспанією, Болгарією та Індією. Керівництво компанії наголошує, що їм вдалося зберегти свій колектив, а зарплати виплачувались, навіть незважаючи на тимчасову зупинку своєї основної діяльності.
У перші тижні війни компанія організувала безліч безкоштовних автобусних евакуаційних рейсів із Києва до Західної України з подальшим розміщенням людей у гуртожитках.
Компанія має представництва в Польщі та Казахстані і в планах – початок активної роботи в цих країнах.
В даний час оператор пропонує численні автобусні тури з великих міст України, не зачеплених війною, та возить туристів на традиційні літні курорти – від Туреччини до Хорватії.
На восьмому місці – львівський туроператор Акорд Тур .
Ця компанія з 20-річною історією завжди спеціалізувалася на власних автобусних турах, тому закриття неба для польотів не так сильно вдарило по бізнесу компанії.
З початком війни компанія організовувала евакуаційні рейси до країн ЄС та інших держав, офіси компанії стали волонтерськими штабами, а співробітники чергували у пунктах допомоги біженцям. У травні компанія повноцінно відновила свою основну діяльність та знову пропонує туристам десятки автобусних турів по всій Європі.
«Наша віра у перемогу непохитна, тому ми відкриваємо економічний фронт! Стабільні робочі місця, донати ЗСУ, сплата податків – саме так зараз виглядає наша допомога державі», — йдеться у заяві компанії.
На дев’ятому місці – туроператор “ITravel” (Дніпро). До війни компанія в основному займалася авторськими турами Європою, Грузією та Україною, меншою мірою пропонуючи пляжний та гірськолижний відпочинок по всьому світу.
З початком війни команда «ITravel» створила благодійний Фонд «Корабль допомоги», який закуповує у Великій Британії та доставляє до лікувальних закладів Дніпропетровської області сучасні машини швидкої допомоги.
Щодо основної діяльності, то зараз компанія пропонує подорожі автобусами до Болгарії, Греції та на Балкани з Дніпра та інших міст України. Крім того, частина квитків на щотижневих рейсах з Одеси до Болгарії та Греції безкоштовно поширюється серед переселенців, які змушені залишити свої будинки через війну.
На десятому місці – туроператор Феєрія, першовідкривач багатьох напрямків як у Європі, так і в екзотичних країнах.
Життя неможливо поставити на паузу. Ми боремося за країну, кожен на своєму фронті, хвилюємось за рідних, чекаємо на перемогу і віримо у ЗСУ, віддаючи всі сили для підтримки тих, хто зараз очищує нашу землю від загарбників. І навіть війна не в змозі відібрати у нас наше літо та мрії про море», — наголошують у компанії «Феєрія».
З перших днів війни компанія приєдналася до величезної армії волонтерів, а частина співробітників добровольцями пішла на фронт та тероборону.
Зараз компанія знову активна в туристичному бізнесі, вимушено переключившись виключно на автобусні тури. Важливою складовою компанії є внутрішній туризм – популярні багатоденні тури гірськими районами Івано-Франківської, Львівської та Закарапатської областей.
Другу десятку відкриває туристична компанія «Гамалія», яка розташувалася на 11 місці . Це найстаріша турфірма незалежної України, яка ще 30 років тому стояла біля витоків галузі. Окрім звичайних та VIP-турів, компанія займається бронюванням авіаквитків з європейських країн по всьому світу з персональним помічником-менеджером на час поїздки.
Дванадцяте місце у туроператора “Яструб-Тур” (Київ). Компанія активно займалася волонтерством у перші тижні війни, організовувала евакуаційні автобуси із центральної до Західної України, допомагала з безкоштовним розміщенням. В даний час пропонує автобусні тури до Карпат.
На тринадцятій позиції багатопрофільна туристична компанія «InSky». Окрім продажу турів, компанія займається бронюванням авіаквитків за спецтарифами, планує відрядження, допомагає здобути освіту в будь-якій точці світу та скористатися програмами обміну для студентів.
Наразі члени команди «InSky» та їхні однодумці організовують міжнародні аукціони у Маймі на підтримку наших захисників. Лоти на аукціон надсилають майстри, магазини та прості люди з усієї України, а всі виручені кошти йдуть на закупівлю спорядження бійцям ЗСУ.
Чотирнадцяте місце у одеської туристичної компанії «Навігатор». Компанія дуже добре зарекомендувала себе у перші дні війни, масово організовуючи евакуаційні автобусні рейси з Одеси. На даний час, зберігши колектив, пропонує авторські тури до Туреччини.
На п’ятнадцятій позиції – туроператор GTO TRAVEL. Пакетні тури компанії тимчасово переїхали до закордонних аеропортів вильоту, але всі напрямки залишилися актуальними. У портфелі компанії — 82 міста вильоту з Європи, а частина доходів спрямовується на потреби ЗСУ.
Шістнадцяте та сімнадцяті місця у компаній «Ван дер Тур» (Одеса) та «Adriatic Travel» (Львів) — туроператорів автобусного туризму, основний акцент на Туреччині, Болгарії, Хорватії, Чорногорії та інших напрямах «пляжного» відпочинку. Компанії зберегли свій колектив та також організовували евакуаційні автобусні рейси до Європи для людей, які рятувалися від війни.
На вісімнадцятому місці – найбільша в Україні мережа туристичних агенцій «Поїхали з нами», що охоплює понад 120 міст країни. Під час війни компанія навіть розширила свою географію, відкриваючи нові філії агентства як у Європі, так і в Азії – Польщі та Узбекистані. Крім того, у компанії успішно діють філії у Казахстані та Молдові.
Дев’ятнадцяте місце у туроператора “ХО travel “ (Одеса), що спеціалізується на ексклюзивних стокових турах.
Під час війни волонтери компанії зв’язувалися з готелями по всьому світу, домовляючись про безкоштовне проживання в різних готелях країн для біженців з України. Також компанія інформувала українців про робочі вакансії по всій Європі. Зараз компанія пропонує «пляжні» тури з виїздом із Одеси або вильотом із Кишинева.
Замикає двадцятку круїзний туроператор «Експрес-вояж», генеральний представник в Україні одного з найбільших круїзних холдингів світу Royal Caribbean Cruises Ltd , який організовує морські подорожі у різних куточках планети. Компанія, як і раніше, продовжує організовувати морські та океанські подорожі по всьому світу, а також допомагає українській армії та флоту.
На українські рахунки надійшов шостий транш від Міжнародного валютного фонду (МВФ) у розмірі $1,1 млрд за програмою розширеного фінансування Extended Fund Facility.
Російська протиповітряна оборона збила пасажирський літак «Азербайджанських авіаліній» системою «Панцир-С», а зв’язок із диспетчерським пунктом блокувала система РЕБ росії. Росія намагається перекласти вину на птахів, але в Азербайджані вже вимагають вибачення. Читати далі